Haittavaikutukset ja ahdistuneisuus

Haittavaikutukset ovat jokaisella erilaisia, mutta ne voivat aiheuttaa stressiä ja ahdistuneisuutta.

On aina parasta keskustella lääkärin kanssa, jos olet ahdistunut. Lääkäri voi auttaa etsimään sinulle sopivimman ratkaisun. On myös olemassa tietoisen läsnäolon ja rentoutumisen kaltaisia tekniikoita, jotka voivat auttaa lievittämään stressiä. Lue lisää täältä.

    Jos arvelet olevasi ahdistunut, keskustele asiasta ensin lääkärin tai MS-hoitajan kanssa. Kannattaa kuitenkin kokeilla useita erilaisia strategioita, joilla on mahdollista hallita ahdistusta ja saada tunteet paremmin hallintaan.

    Tässä joitakin vinkkejä, jotka voivat auttaa:

    1. Varaa aikaa rentoutumiselle: Voit kyetä hallitsemaan ahdistuneisuuttasi käyttämällä hengitys- ja rentoutumistekniikoita. Avuksi on saatavilla runsaasti kirjoja ja podcasteja, joiden lisäksi voit kokeilla osallistumista rentoutumiskurssille.
    2. Juttele ystävän kanssa: Joskus pelkkä puhuminen ystävälle tai perheenjäsenelle voi auttaa
    3. Pysyttele terveenä: Yritä syödä terveellisesti, ylläpidä tasapainoista ruokavaliota ja liiku säännöllisesti. Nämä voivat vaikuttaa osaltaan kokonaisvaltaiseen oloosi ja helpottaa ahdistuneisuuden tai stressin kanssa toimeen tulemista
    4. Täydentävät hoidot: Jooga, aromaterapia, vyöhyketerapia, meditaatio. Tarjolla on monenlaisia täydentäviä hoitoja, joista jotkut löytävät avun. Jos harkitset täydentävien hoitojen käyttämistä, on tärkeää keskustella lääkärin kanssa ennen niiden aloittamista
    5. Keskustele lääkärisi kanssa: Muista, että voit aina keskustella lääkärisi tai MS-hoitajasi kanssa ja pyytää lähetteen neuvontaan tai kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan, joiden avulla voit saada ahdistuneisuutesi paremmin hallintaan
    6. Tietoisen läsnäolon tekniikat voivat myös olla hyvä tapa rentoutua. Lue niistä lisää Tietoinen läsnäolo ja rentoutuminen -sivulla.