Mikä on sinun selviytymiskeinosi?

Päivittäisessä elämässä on mukava tietää, että ympärillä on hyvä tukiverkko sekä hyvinä että huonoina hetkinä. Tämä voi olla erityisen tärkeää MS-tautia sairastavalle. Oikeanlaisen tuen ja hyvien neuvojen löytäminen tarvittaessa voi vaikuttaa hyvinkin paljon päivittäisen elämän hallintaan. Sopeutuminen uuteen hoitoon ja sen seurantaohjelmaan voi olla hiukan helpompaa, kun ympärillä on oikeita ihmisiä, joilta saa lisätukea tarvittaessa.

    Kun olet vastannut kaikkiin kysymyksiin, napsauta ”Lähetä”, ja näet tuloksesi.

    1. Olen keskittynyt siihen, että teen jotakin tilanteelle, jossa olen
    • En ole toiminut näin lainkaan
    • Olen toiminut näin hieman
    • Olen toiminut näin jonkin verran
    • Olen toiminut näin paljon

    2. Olen yrittänyt parantaa tilannetta
    • En ole toiminut näin lainkaan
    • Olen toiminut näin hieman
    • Olen toiminut näin jonkin verran
    • Olen toiminut näin paljon

    3. En yritä enää käsitellä tilannetta
    • En ole toiminut näin lainkaan
    • Olen toiminut näin hieman
    • Olen toiminut näin jonkin verran
    • Olen toiminut näin paljon

    4. En yritä enää selviytyä
    • En ole toiminut näin lainkaan
    • Olen toiminut näin hieman
    • Olen toiminut näin jonkin verran
    • Olen toiminut näin paljon

    Monien elämän vaikeiden tilanteiden tapaan myös MS-tauti tuntuu joskus ylivoimaiselta. Siksi selviytyminen on vaikeampaa – etenkin, jos et ole varma, miten tilannetta voisi parantaa.

    Vastaustesi mukaan selviytymiskeinosi on tällä hetkellä välttelevä. Jotkut välttelevästi käyttäytyvät henkilöt reagoivat välttämällä tilanteita tai kokemuksia, jotka muistuttavat heitä haasteesta. He eivät esimerkiksi saavu lääkärin vastaanotolle välttääkseen ”huonojen” uutisten kuulemisen. Tämä tunnetaan ”välttelevänä selviytymiskeinona”.

    Tällä tavalla saattaa saada hetkellisen helpotuksen, mutta se ei toimi pidemmän päälle. Siksi aktiivinen selviytyminen – jossa edetään vähitellen hallitsemaan tiettyjä vaikeita tilanteita – tuottaa todennäköisesti parempia tuloksia pitkäaikaisesti, vaikka se voi tuntua vaikeammalta lyhytaikaisesti.

    Aktiivinen hallinta ei tarkoita, että yritettäisiin hallita ”kaikkea” MS-tautiin liittyvää, vaan sen sijaan keskitytään MS-taudin tiettyihin näkökohtiin, jotka voivat olla paremmin hallittavissa. Esimerkiksi väsymystä voidaan hallita rentoutumistekniikoilla ja lääkkeet ottaa oikein.

    Vastauksesi mukaan selviydyt kaiken kaikkiaan positiivisesti, ja lähestymistapasi on aktiivinen, ei välttelevä. MS-tautiin saattaa kuitenkin liittyä joitakin tilanteita tai näkökohtia, joita sinun on vaikeampi käsitellä. Tämä tarkoittaa, että mahdollisesti välttelet näitä tilanteita ja käsittelet ennemmin helpommin hallittavia.

    Siksi aktiivinen selviytyminen – jossa edetään vähitellen hallitsemaan tiettyjä vaikeita tilanteita – tuottaa todennäköisesti parempia tuloksia pitkäaikaisesti, vaikka se voi tuntua vaikeammalta lyhytaikaisesti.

    Aktiivinen hallinta ei tarkoita, että yritettäisiin hallita ”kaikkea” MS-tautiin liittyvää, vaan sen sijaan keskitytään MS-taudin tiettyihin näkökohtiin, jotka voivat olla paremmin hallittavissa. Esimerkiksi väsymystä voidaan hallita rentoutumistekniikoilla ja lääkkeet ottaa oikein.

    Vastauksesi mukaan selviydyt kaiken kaikkiaan positiivisesti, ja lähestymistapasi on aktiivinen, ei välttelevä. Tämä on hyvä lähestymistapa – toivottavasti se auttaa sinua tuntemaan, että pystyt hallitsemaan päivittäistä elämääsi, jolloin hallitset myös MS-tautia paremmin.

    Huomioi kuitenkin, että sinun ei tarvitse käsitellä kaikkea itse ja että avun ja tuen pyytäminen on ihan hyväksyttävää. Jos tilanteesi muuttuu tai jos huomaat joutuvasi ponnistelemaan käsitelläksesi tiettyjä tilanteita, pyydä apua ajoissa. Näin vältät tilanteen muuttumisen ylivoimaiseksi. Joissain tapauksissa henkinen väsymys voi itse asiassa lisääntyä, jos kaikki on liikaa omassa hallinnassa. ”Taakan jakaminen” voi suojata sinua tältä ajan mittaan.